Digital vårrengjøring 2022
Visste du at du enkelt kan redusere ditt digitale klimaavtrykk ved å rydde i innboksen? Beregninger gjort av Atea viser at dersom alle nordmenn hadde slettet en e-post hver, hadde vi spart utslipp tilsvarende å kjøre Norge på langs, tur – retur med dieselbil ti ganger.
Publisert: 17.03.2022
Våre digitale vaner har endret seg stort de siste årene. Vi har gått fra å være analoge, til å bli svært digitale. I et miljøperspektiv er det bedre å distribuere informasjon digitalt, men helt uten konsekvenser for klima og miljø er det likevel ikke.
Vanvittig store mengder e-poster, meldinger og filer ligger lagret på servere og i skyen – og for at dette skal fungere krever det en del energi. Med andre ord så bruker vi mye energi på å lagre informasjon, og mye av denne informasjonen er kanskje unødvendig data?
- Digitalt søppel har en kostnad når det gjelder klima og miljø, i tillegg til en direkte økonomisk kostnad. På det personlige plan er det også fornuftig med en digital opprydding. Jeg tror mange kjenner seg igjen med bilder, dokumenter og andre filer som ligger lagret både på PC-er, eksterne minnepenner og i ulike skytjenester. Dette fører til at vi mister oversikt over hvor filene ligger og da tør vi heller ikke å slette, det kan påvirke både humør og følelsen av kontroll, sier Lars Roar, Direktør for IT og Digitalisering i Eidsiva.
Bærekraftige byer og samfunn
- Vi ønsker å ta ansvar der vi kan, for å fylle vår visjon om å være en drivkraft for nye muligheter må vi vokse og ta ansvar rundt om i egen virksomhet. Alle monner drar, og dette er et fint initiativ for å skape bevissthet rundt hvordan vi opptrer digitalt, avslutter konsernets bærekraftansvarlig, Elisabeth Krokeide.
Digital vårrengjøring
Eidsiva-konsernet oppfordrer vi kolleger til å bli med på digital vårrengjøring ved å;
- Slett unødvendige filer og mapper.
- Slett e-poster og meldinger du ikke trenger.
- Tøm mapper med slettede elementer, søppelkurver og lignende.
- Rydd opp i apper, bilder m.m.
Digital Cleanup day markeres 19. mars. Tar du utfordringen?