Ekstremværet «Amy»:
Slik håndterte Eidsiva helgens uvær
Ekstremvær som «Amy» er en påminner om hvor nødvendig samfunnskritisk infrastruktur er. For Eidsiva-konsernet betyr det at vi alltid må være godt forberedt, slik at vi kan levere strøm, internett og varme, også når uværet treffer.
Publisert: 08.10.2025
Til tross for krevende forhold ble ekstremværet håndtert uten personskader, gjennom godt samarbeid, planlagt beredskap og høy innsats. Her er en oppsummering av hvordan de ulike selskapene i konsernet ble påvirket.
Elvia
I Elvia ble det gjort gode forberedelser i forkant, med informasjon ut til kunder, opptrapping av beredskap og mobilisering av ekstra ressurser. Selskapet gikk inn i helgen med gul beredskap, men utover lørdagen ble det hevet til rød på grunn av antall rammede husholdninger. Rundt 200 personer var i sving gjennom helgen, montører, driftspersonell, kundesenter og støttefunksjoner, for å sikre rask og effektiv feilretting. Omtrent 62 000 kunder opplevde strømbrudd, og 20 000 var uten strøm på det meste. Det ble håndtert over 110 høyspenningsfeil og 300 lavspenningsfeil, mens kundesenteret tok imot 2 800 henvendelser.
Eidsiva Bioenergi
Eidsiva Bioenergi var godt forberedt på ekstremværet, med oppdaterte beredskapsplaner og gode rutiner for utstyr og nødstrømsaggregat. Værforholdene ble mildere enn fryktet, og driften gikk i hovedsak som normalt. Ett anlegg hadde et kortvarig utfall som følge av et strømbrudd, men var raskt tilbake i drift. Alle selskapets 16 energisentraler var operative gjennom helgen. En fordel med fjernvarme er at den stort sett ligger under bakken, noe som gjør den robust og driftssikker.
Eidsiva Digital
I forkant av ekstremværet gikk Eidsiva Digital i gul beredskap for å sikre ekstra bemanning og rask respons. Uværet førte til flere strømbrudd som rammet infrastruktur og tjenester for både privat- og bedriftskunder i Østerdalen, Gudbrandsdalen og Mjøsområdet. Det var en travel helg for selskapet og deres leverandører med koordinering av situasjonen, tiltak for å utbedre problemer og informasjon utad. Underveis var det tett dialog med entreprenører, men også med lokale kraftselskaper i de berørte regionene. De fleste fiberforbindelsene var tilbake søndag ettermiddag og beredskapen kunne trappes ned til normal drift.
Uværet ble en prøve for infrastruktur i Norge, spesielt for strømnettet og tilknyttede systemer. Elvia mobiliserte, reagerte og sikret strøm til kundene til tross for krevende forhold. Samtidig opprettholdt Eidsiva Bioenergi fjernvarmeleveransen, og Eidsiva Digital jobbet aktiv for å sikre stabilt internett. Ekstremværet viser verdien av gode rutiner, solid beredskap, videre læring, og ikke minst dyktige medarbeidere, som hver dag sørger for samfunnet og du alltid er på.
Se bilder fra oppryddingen etter "Amy" under: